Jathedar asks Sikh panth to discuss draft threadbare

Amritsar, Punjab: Akal Takht jathedar Giani Gurbachan Singh on Tueday asked the Sikh community in India and abroad to discuss and deliberate on the new draft of ‘Sikh Anand Marriage Act-2012′, which will enable the community members to get their marriages registered under a separate Act.

He said that a committee, comprising intellectuals, legal luminaries and experts, will be formed under the aegis Shiromani Gurdwara Parbandhak Committee (SGPC) to take a final decision regarding the draft to be taken up with Centre to frame law for the Sikh community.

The jathedar was addressing the Sikh intelligentsia during the presentation of the draft by its maker Daljit Singh, the principal of Khalsa College and legal luminary at Chief Khalsa Diwan (CKD), Sikhs’ religious and academic body.

The Jathedar said that the draft needed more discussion and should be printed in bulk for distribution among the masses. “The draft should be made available on the Internet, so that Sikhs across the globe can go through it,” he said.

“We will soon form a Committee under SGPC that will study the draft and after an ardas at the Akal Takht, the same will be forwarded to the government,” said the jathedar.

Earlier Daljit Singh initiated an intense debate and there was a general opinion that the Sikhs must have their own separate personal law and agreed to adopt the draft, the copy of which was submitted to the jathedar.

The participants were of the opinion that the amendments being made in the Anand Marriage Act-1909 were not sufficient and were not as per the aspirations of the Sikhs.

Daljit Singh said there was already a debate going on over the absence of divorce clause in the Act and the draft of the new Act should be adopted by the Centre to make a ‘complete law’ that would govern Sikh marriages and all its aspects, including divorce, maintenance, adoption and other issues.

In his address, Daljit Singh said the draft had been prepared keeping in view the Sikh maryada (code of conduct) and thoroughly dealt with issues including definition of Sikh and ‘Anand Karaj’, divorce, alimony and property rights and adoption.

He said that the separate Act for Sikhs should not be construed as a political demand but a legal one, which is the constitutional right of the community. He termed the existing Anand Marriage Act-1909 confusing and not enough to call it a full-fledged law to govern the Sikh marriages.

Khalsa College governing council president Satyajit Singh Majithia appreciated the attempt of CKD to initiate the debate and said he found no reasons why Sikhs should not have their own personal law.

Source: HT

One comment

  1. Namashkaar…….Please
    share the attached file with your members and presenters for knowing the
    reality…..Regards.

    Dr Sharma

    ਸ਼੍ਰੀ ਅਰਜਨ ਦੇਵ ਦੇ ਬਲੀਦਾਨ
    ਦਾ ਸਾਰ

    ਅੱਜ ਭਾਰਤ ਅਤੇ ਭਾਰਤ ਤੋਂ ਬਾਹਰ ਵਿਦੇਸ਼ਾ ਵਿਚ
    ਵਸਦੇ  ਸਾਰੇ ਹੀ ਭਾਰਤੀ ਮੂਲ ਦੇ ਲੋਕ ਸ਼੍ਰੀ ਅਰਜਨ
    ਦੇਵ ਜੀ ਦੀ ਯਾਦ ਹਰ ਵਰਸ਼ ਦੀ ਤਰ੍ਹਾ ਉਨ੍ਹਾ ਦੇ ਕੀਤੇ ਬਲੀਦਾਨ ਦਾ ਦਿੱਵਿਸ ਦੁਹਰਾ ਰਹੇ ਹਨ ਇਸ ਲਈ
    ਸਾਡੇ ਲਈ ਇਹ ਜਾਣ ਲੈਣਾ ਅਤੀ ਜਰੂਰੀ ਹੈ ਕਿ ਸ਼੍ਰੀ ਅਰਜਨ ਦੇਵ ਨੇ ਪੂਰਵ-ਕਾਲ ਤੋਂ ਅਨੇਕਾਂ ਹੀ
    ਰਿਸ਼ੀਆਂ ਅਤੇ ਸੰਤ-ਜਨਾ ਦੀ ਆਪਸ ਵਿਚ ਰਲ-ਮਿਲ ਕੇ ਰਹਿੰਣ ਦੀ ਚਲੀ ਆ ਰਹੀ ਭਾਰਤੀ ਸੰਸਕ੍ਰਿਤੀ ਨੂੰ
    ਫਿਰ ਤੋਂ ਇਕ ਨਵੀਂ ਲਿਪੀ ਵਿਚ ਲਿਖਣ ਦਾ ਇਕ ਅੱਮੁਲ ਪਰਿਆਸ ਅੱਰੰਭਿਆ ਸੀ ਜਿਸ ਨੂੰ ਜਾਣ ਉਸ ਸਮੇਂ
    ਦੇ ਇਸਲਾਮੀ ਮੱਤਿ ਦੇ ਕੁੱਝ ਹੁਕਮਰਾਨਾ ਨੇ ਭਾਰੀ ਵਿਰੋਧ ਕੀਤਾ ਸੀ ਕਿਉਂਕਿ ਉਹ ਨਹੀ ਚਾਹੁੰਦੇ ਸਨ
    ਕਿ ਭਾਤਰੀ ਮੂਲ ਦੇ ਲੋਕ ਆਪਣੀ ਭਾਰਤੀ ਸੰਸਕ੍ਰਿਤੀ ਨਾਲ ਜੁੜੇ ਰਹਿੰਣ। ਇਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਇਸ ਉੱਤਸਾਹ ਭਰੇ ਕੰਮ ਨੂੰ ਰੋਕਣ ਲਈ ਉਨ੍ਹਾ ਇਸਲਾਮੀ ਮੱਤਿ
    ਦੇ ਹੁਕਮਰਾਨਾ ਨੇ ਸ਼੍ਰੀ ਅਰਜਨ ਦੇਵ ਜੀ ਨੂੰ ਆਪਣੇ ਰਾਜ ਵਿਰੋਧੀ ਜਾਣ ਪਕੜ ਉਨ੍ਹਾ ਨੂੰ ਅਨੇਕਾਂ ਹੀ
    ਸ਼ਰੀਰਕ ਤਸੀਹੇ ਆਦਿ ਦਿਤੇ ਜਿਸ ਦੇ ਫਲ-ਸਰੂਪ ਅੰਤ ਵਿਚ ਸ਼੍ਰੀ ਅਰਜਨ ਦੇਵ ਜੀ ਦਾ ਸਵਰਗਵਾਸ ਦੋ ਗਿਆ।
    ਬਸ ਏਹੋ ਹੀ ਸ਼੍ਰੀ ਅਰਜਨ ਦੇਵ ਜੀ ਦੇ ਕੀਤੇ ਬਲੀਦਾਨ ਦਾ ਸਾਰ ਹੈ ਜਿਸ ਦੀ ਯਾਦ ਵਿਚ ਅਸੀਂ ਹਰ ਵਰਗ
    ਦੇ ਭਾਰਤੀ ਲੋਕ ਉਸ ਪ੍ਰਮ-ਸਵਰੂਪ ਆਤਮਾਂ ਸ਼੍ਰੀ ਅਰਜਨ ਦੇਵ ਜੀ ਦੇ ਉਸ ਅਰੰਭ ਕੀਤੇ ਸਮਾਨਤਾ ਸਰੂਪ
    ਕਰਮ ਲਈ ਕੀਤੇ ਬਲੀਦਾਨ ਦਾ ਸੰਮਾਨ ਕਰਦੇ ਹੋਏ ਇਹ ਪ੍ਰੱਣ ਕਰਦੇ ਹਾਂ ਕਿ ਮੁੜ ਸਾੱਡੇ ਉੱਤੇ ਕੋਈ
    ਆਕੀ ਨਾ ਹੋਂਣੇ ਪਾਏ।

    ਯਾਜ ਰਹੇ ਭਾਰਤ ਏਕ ਸੰਸਕ੍ਰਿਤੀ ਹੈ ਅੱਰਥਾਤ ਸੰਸਕਾਰੋਂ
    ਕਾ ਸੰਗਠਨ। ਸੰਸਕਾਰ ਜੋ ਸਾਨੂੰ ਆਪਸ ਵਿਚ ਮਿਲ-ਜੁਲ ਕੇ ਰਹਿੰਣ ਵਿਚ ਸਹਾਈ ਹੋ ਰਹੇ ਹਨ ਜਿਨ੍ਹਾ
    ਨੂੰ ਅੱਜ ਰਸਮਾ ਯਾ ਰਵਾਜ ਆਦਿ ਆਖਿਆ ਜਾ ਰਿਹਾ ਹੈ ਜਿਵੇਂ ਨਰ ਅਤੇ ਨਾਰੀ ਦਾ ਆਪਣੀਆਂ ਸ਼ਰੀਰਕ, ਮਾਨਸਿਕ ਅਤੇ ਅੱਧਿਆਤਮਿਕ
    ਭਾਵਨਾਵਾਂ ਆਦਿ ਦਾ ਸੰਮਾਨ ਕਰਦੇ ਹੋਏ ਆਪਸ ਵਿਚ ਮਿਲ-ਜੁਲ ਇਸ ਸੰਸਾਰ ਦਾ ਮਾਨਵਤਾ ਦਾ ਸਦੇਵ ਹੀ
    ਬਣੇ ਰਹਿਣਾ ਸਿੱਧ ਕਰ ਰਿਹਾ ਹੈ। ਯਾਦ ਰਹੇ ਹਿੰਦੂ ਮੱਤਿ ਯਾ ਫਿਰ ਸਿੱਖ ਮੱਤਿ ਆਦਿ ਕੋਈ
    ਸੰਸਕ੍ਰਿਤੀ ਨਹੀ ਹਨ ਇਹ ਤਾਂ ਕੇਵਲ ਮਾਨਵ ਲੋਕਾਂ ਦੇ ਆਪਣੇ ਆਪਣੇ  ਏਕ ਮਾਤਰ ਵਿਸ਼ਵਾਸ ਹਨ ਜਾਂਣੇ ਜਾ ਰਹੇ ਹਨ ਜੋ ਆਧਿਕਤਮ
    ਮਨ ਦੀਆਂ ਇੱਛਾਵਾਂ ਦੇ ਆਧਾਰ ਤੇ ਬਦਲਦੇ ਹਰਿੰਦੇ ਹਨ ਅਤੇ ਜਦੋ ਇਹ ਵਿਸ਼ਵਾਸ ਟੁਟਦੇ ਹਨ ਤਾਂ ਬਹੁਤ
    ਹੀ ਦੁੱਖਾਂ ਦਾ ਸਾਹਮਣਆਂ ਕਰਨਾ ਪੈਂਦਾ ਹੈ ਜਦੋਂ ਕਿ ਸੰਸਕਾਰ ਯਾ ਫਿਰ ਰਸਮਾਂ ਆਦਿ ਦਾ ਸੰਬੰਧ ਤਾਂ
    ਆਧਿਕਤਮ ਲੋਕਾ ਦੀ ਸਾਝੀ ਵਿਸ਼ੇਸਤਾ ਦਾ ਸਾਰ ਜਾਣਿਆ ਜਾ ਰਿਹਾ ਹੈ।

    ਸ਼ਲੋਕ

    ਯਹਾਂ ਹੋ ਸੰਮਾਨ ਬਲੀਦਾਨ ਕਾ, ਵਹੀ ਹੋਤੇ ਹੈਂ ਦੇਸ਼ ਮਹਾਨ।

    ਸੰਤ-ਜਨਾਂ ਕੀ ਖੋਜ ਕਾ, ਯਹੀ ਉੱਤਮ ਪ੍ਰਣਾਮ।।

    ।।ਸੱਤਿਅਮੇਵ ਜਯਤੇ।।

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.